مدیران مسئول روزنامههای عضو انجمن روزنامههای غیر دولتی آرمان، آفتاب یزد، آفرینش، ابتکار، اسرار، اعتدال، اعتماد، افکار، تفاهم، جهان اقتصاد، جهان صنعت، خبر ورزشی، دنیای اقتصاد، روزان، سیاست روز، صبح اقتصاد، عصر اقتصاد، فرهیختگان، کار و کارگر، گل، مردم سالاری، ملت ما و همبستگی با ارسال این نامه برای رئیس جمهور تأکید کردهاند که وضعیت اقتصادی حاکم بر روزنامهها به یک بحران تمام عیار و پر سر و صدا تبدیل خواهد شد که در وهله اول هزاران تن از روزنامهنگاران و شاغلان حوزه مطبوعات و تمام حوزههای وابسته به لشگر بیکاران خواهند پیوست.
متن این نامه به نقل از مهر از این قرار است:
جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد- ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، رسانه ها، مرزهای جغرافیایی را کنار زده اند و دیگر به راحتی نمی توان مانع از اطلاع رسانی شد. امروز بیش از گذشته اهمیت رسانه ها اعم از دیداری و شنیداری برهمگان روشن و به عنوان ابزار اساسی و فوق العاده تاثیر گذار شناخته شده است.مطبوعات به عنوان ابزار مکمل در کنارقوای سه گانه نقش موثری را ایفا میکنند و به عنوان رکن چهارم دموکراسی شناخته میشوند و در کشور ما نیز همواره به این مهم نگاه و توجه جدی شده است.
به رغم وجود رسانههای دیگر اعم از دیداری وشنیداری هنوز هم نمیتوان تاثیرگذاری مطبوعات را نادیده و یا کم انگاشت. رسالت مطبوعات آگاهیسازی جامعه و پاسخگو کردن مسئولان است. این رسالت در ماده دوم قانون مطبوعات که روشن ساختن افکارعمومی وبالابردن سطح معلومات و دانش مردم و پیشبرد اهدافی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان شده است و تلاش برای نفی مرزبندی های کاذب و تفرقه انگیز و قرار ندادن اقشار مختلف و مبارزه با مظاهر فرهنگ استعماری (اسراف، تبذیر، لغو، تجمل پرستی، اشاعه فحشا و...) و ترویج و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و گسترش فضایل اخلاقی را متذکر می گردد، نقش مکمل مطبوعات در کنار قوای سه گانه کشور جمهوری اسلامی ایران به روشنی دیده میشود.
از سوی دیگر در آستانه برگزاری دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهورى قرار داریم. انتخابات ریاست جمهوری اصولا داراى ماهیتى اجتماعى است زیرا در بطن یک سنت فرهنگى خاص شکل مى گیرد که پرچمدار این سنت فرهنگی در طول ده دورهای که تا کنون انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است مطبوعات بودهاند.
البته در این میان نقش و جایگاه مطبوعات غیردولتی بسیار برجسته و غیر قابل انکار است.این ارزشهاى فرهنگى هستند که به اقدامات کاندیداها و مواضع آنها معنا، وجاهت یا حقارت اعطا مىکنند. آنچه به انتخابات ریاست جمهورى خصلتى مردمى مىدهد نقش بسیار حساس و تعیین کننده رسانهها و به ویژه مطبوعات غیردولتی در شکل دادن به یک فضاى استراتژیک است که کاندیداها در آن به مبارزه مىپردازند.
به همین لحاظ است که کاندیداها با در نظر گرفتن ارزیابى ها و دیدگاه های رسانه ها به طراحى استراتژىهاى انتخاباتى مىپردازند و آن را شکل مىدهند و مطبوعات در ایجاد شور و هیجان و افزایش انگیزههای شرکت حداکثری مردم در انتخاب نقش تعیین کنندهای دارند.اکنون اما، در چنین شرایطی بحران تاثیر گذاری گریبانگیر روزنامههای غیر دولتی شده است که مجموعه این روزنامه ها را در آستانه توقف انتشار و ورشکستگی کامل مالی قرار داده است.
پس از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها و به ویژه در یک سال اخیر بنا به دلایلی که بر جنابعالی پوشیده نیست برخی از مشکلات و هزینه های مطبوعات و رسانه ها افزایش یافت. برخلاف انتظار، در وضعیت گرانی سرسام آور و افزایش تورم و دستمزدها و خدمات چاپ به ناگاه پس از وعده های چند باره شاهد کاهش بیش از 50 درصدی یارانه های قانونی مطبوعات بودیم.
متاسفانه مشکلات مطبوعات فقط به افزایش قیمت کاغذ و لیتو گرافی و کاهش یارانه منحصر نمیشود.مشکلات سراسر بخشها و حاشیههای چاپ و نشر روزنامهها و نشریات را فرا گرفته است و اگر برای اقتصاد مطبوعات چاره اندیشی نشود به یک بحران تمام عیار و پر سرو صدا تبدیل خواهد شد. در وهله اول هزاران تن از روزنامه نگاران و شاغلان حوزه مطبوعات و تمام حوزههای وابسته به لشگر بیکاران خواهند پیوست.
جزییات معضل مطبوعات در این مجال نمیگنجد. ما امضا کنندگان این نامه به عنوان مدیران مسئول روزنامه های غیر دولتی که طبق صراحت قانون با مجموعه قوای سه گانه رسالت مشترکی را بر عهده داریم از جنابعالی به عنوان رییس دستگاه اجرایی کشور در خواست داریم تا در نشست مشترکی که زمان آن از طرف شما تعیین می شود به بررسی و چارهجویی درباره معضلات مطروحه پرداخته شود و جزییات آن به اطلاع مردم برسد.